Een superleuke reis die ik meteen opnieuw zou maken!

2 Jul

De reis begon al goed voor mij. We kwamen aan in Managua en waren aan het wachten op onze valiezen. En natuurlijk had juist ik pech en was mijn valies er niet bij. Dat is niet zo fijn, want je kent het land helemaal niet en wil dan ook je eigen spullen hebben. De begeleiders hadden ook altijd gezegd dat je best iets op je legt als je slaapt, dat dat veiliger is, gezien de vele en grote insecten. Gelukkig was mijn mama zo slim geweest om wat kleren en een pyjama in mijn rugzak te stoppen. Dus heb ik die nacht op en onder handdoeken geslapen.  
De volgende dag had ik ’s avonds mijn valies al terug, dat was toch wel snel vond ik zelf, ik was wel blij en opgelucht J

Nicaragua heeft een prachtige natuur. We zijn de tweede dag een vulkaan gaan bezoeken, waar we heel mooie uitzichten hebben kunnen zien, op een meer en de zee. En we hebben er ook een luiaard gezien. We hebben ook nog andere wandelingen en boottochten gemaakt en elke keer weer zagen we veel dieren die we hier alleen in de dierentuin zien. En elke keer weer was ik verbaasd hoe mooi de natuur daar is, en hoeveel ze verschilt van onze natuur.

DSCN8091
DSCN8042

De vierde dag zijn we naar Nueva Guinea gegaan, waar we werden verwelkomd en onze gastgezinnen op ons stonden te wachten. Na de hartelijke welkom zijn we met onze gastgezinnen naar onze ‘thuis’ gegaan voor die week. In het begin liep het wat stroef en was het nogal moeilijk om iets te vertellen. Maar na de tweede dag in ons gastgezin ging het al een stuk beter, we vertelden over onze families en hoe wij hier in België leven aan de hand van foto’s. Wij leerden ze België ‘kennen’ en zij vertelden ons over Nicaragua en hoe zij daar leven.
We hebben heel veel van hun cultuur geleerd. Onze ‘mama’ maakte buiten bonen met rijst en kip en ook nog altijd iets anders wat we hier niet kennen. Meestal was het wel heel lekker, maar de naam kon ik nooit onthouden of uitspreken J
’s Avonds speelden we altijd UNO, dat vond mijn familie superleuk en dat kennen ze daar niet. Op het einde van ons verblijf daar kende heel onze familie en iedereen die daar op bezoek kwam het spel.
Ons gastgezin was echt geweldig, ze deden heel veel met ons en waren ook heel bezorgd als we even ziek waren. We hebben veel van hun geleerd over Nicaragua en de grote verschillen in hoe zij leven en denken. Daarom zijn er ook heel wat traantjes gevloeid toen we er weg moesten. DSCN8419Ik heb nog veel contact met mijn gastgezin, vooral met Karen, de vriendin van mijn ‘broer’ die bij ons woonde. We Skypen elke zaterdag op hetzelfde uur. Meestal verstaan we elkaar wel niet, maar we vinden wel altijd een oplossing om het te vertalen. En eens we vertrokken zijn, kunnen we niet meer stoppen. We Skypen dan ook meestal 1,5 tot 2 uur. Ik blijf ook elke keer weer nieuwe dingen ontdekken door wat ze me vertelt. Ik mis mijn familie heel hard, en daarom wil ik nog eens dolgraag teruggaan naar Nicaragua.

Ik ben echt heel blij dat ik deze kans heb genomen en zou de reis direct opnieuw maken. Ooit ga ik nog eens terug, want mijn gastgezin, de natuur en alle andere typische dingen uit Nicaragua hebben een diepe indruk op mij nagelaten. En dat wil ik zeker nog eens terugzien!

2d0fe2c8a50211e28efa22000a1fbd9c_7

Helene Neven

Leave a Reply

