Una nueva familia y amigos por siempre!

9 Jul

304

We zijn nu al bijna 3 maanden thuis maar het verlangen naar Nicaragua is er nog steeds. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet terug denk aan onze 2 weken aldaar. Alles heeft een enorm effect op mij nagelaten en ik merk nog steeds dat ik anders redeneer over bepaalde dingen. De simpele dagelijkse routines zoals je wassen, tanden poetsen, eten klaarmaken of naar school gaan zijn voor mij niet langer vanzelfsprekend. Voor de lokale bevolking was het normaal maar voor ons was het toch wel even aanpassen. Vandaag de dag denk ik nog steeds aan het wc-papier dat hier wél in de wc mag!
311
Wat ik vooral mis is de altijd gezellige en relaxte sfeer. In onze gastgezinnen was er wel altijd tijd om even in de schommelstoelen te zitten en met onze nieuwe ‘mama’ te babbelen over koetjes en kalfjes, al dan niet met enkele woordenboeken : )
In Nicaragua voelde je wel dat men het rustiger aan deed. Als het nu niet gaat dan doen we het straks wel! Het mooie eraan is dat het misschien wel lang duurde, maar het gebeurde wel effectief!

Overal waar we kwamen werden we hartelijk ontvangen, zeker in Nueva Guinea. De eerste dag werden we al direct ondergedompeld in hun cultuur. In ons hotel konden velen niet slapen door de hevige muziek van de discotheek, een straatje verder. Eén ding is zeker; Nicaraguanen houden van muziek en dans! Typische traditionele dansjes werden keer op keer voor ons opgevoerd, maar we genoten er steeds weer van.
343
Toen we onze gastgezinnen ontmoetten, was de spanning echt te snijden. Niemand wist wat te verwachten, maar uiteindelijk kon het gewoon niet beter zijn. Het ene gezin was wat groter dan het andere en soms wist je ook niet goed of dat ene meisje nu familie was of gewoon een vriendin… Of waren ze nu gewoon met je aan het lachen omwille van je gekke Spaanse woorden? : ) Ons Spaans had echt wel een limiet maar het was wel leuk dat ze er altijd rekening mee hielden en het desnoods met handen en voeten uitlegde ! ‘Amigos por siempre’ van ons gastgezin meisje, Mercedes, zal ik altijd blijven onthouden…

Ik ben echt zo blij dat ik de kans heb gekregen om zo een prachtige en leerrijke inleefreis te mogen maken. Als ik van één ding zeker ben, is dat ik zeker terug ga. Niet alleen om al onze nieuwe vrienden en ‘familie’ terug te zien maar ook om de prachtige natuur verder te ontdekken en verder ondergedompeld te worden in hun kleurrijke cultuur.

Besos,
Anne

119

Leave a Reply

