Nicaragua is een speciaal land!

24 Jul

544904_459273807480644_1875925367_n

We waren al een jaar bezig met ons voor te bereiden op het komende jaar dat we konden vertrekken richting Nicaragua. In dat jaar hebben we elkaar heel goed leren kennen en het duurde niet lang of we hadden al meteen een hechte band! Ons eerste inleefweekend was dan ook al meteen een voorproefje op het samen met elkaar doorbrengen. Na een jaar elke week Spaans te krijgen waren we er allemaal klaar voor om te vertrekken, een week voordat we vertrokken kon niemand het nog over iets anders hebben dan over Nicaragua. En daar was het moment dan, aan het station vertrokken we met de bus naar Brussel, voor mij een grote ervaring want zolang op een vliegtuig zitten had ik nog nooit gedaan, dus het was al zeer spannend! Eens op het vliegtuig werd het ons allemaal duidelijk: we ons gingen twee weken amuseren en ons vooral inleven.
320016_4087633727916_996813636_n
Na een lange vlucht kwamen we het zeer warme Nicaragua binnen, we wisten niet waar eerst naar te kijken. Wat ons het eerste opviel was dat het er enorm warm was. Met een super waanzinnige bus vertrokken we naar ons eerste hotel waar we ook de voorlaatste nacht terug naar toe zouden gaan. In die week gingen we naar ons gastgezin… ook weer een hele ervaring. Eerst keek ik er enorm tegen op, om een week in een vreemd huis te gaan wonen. Maar wanneer ik mijn ‘mama’ en mijn ‘zussen’ had gezien was dat gevoel al meteen vergeten! Samen met Jill werden we er ontvangen als God in Frankrijk: we kregen alles wat we vroegen en ze maakte speciaal dingen klaar die wij graag aten. We kregen zelfs de kamer van de twee meisjes wat voor mij en Jill natuurlijk super was want ze was in het ROZE ! De gastvrijheid heeft mij daarom ook zeer fel gepakt want ze zouden alles weggeven aan ons en zelf niks meer hebben en dat is een heel andere mentaliteit dan hier in België! Tijdens die week zijn we veel gaan bezoeken in het dorp Nueva Guinea met jongeren van daar wat natuurlijk ook eens fijn was om met hen te kunnen praten. Wat ik ook enorm fijn vond was ’s avonds, wanneer alle kinderen vanuit de buurt samen op een pleintje kwamen waar ze samen zaten of speelden. Zo anders als hier bij ons en dat mis ik nog elke avond, zoals we daar zaten was echt super! Na een week moesten we afscheid nemen van Nueva Guinea maar ook van ons gastgezin wat zeker niet zonder tranen is geweest, want zelfs na 1 week hadden we met hen een fantastische band! Maar lang treurden we niet we vertrokken met onze super overgekleurde bus naar andere steden, ik herinner mij nog dat we met een bootje het groen ingingen en na een uurtje varen kwamen we aan een strand waar we eerst eens met onze voeten ingingen maar voordat we het wisten helemaal in lagen!  En wat ik zeker ook niet mag vergeten is het feestje voor Jaak! Het was een fijne avond, iedereen danste en lachte en we wouden vooral onze Jaak allemaal een verjaardag geven die hij nooit meer zou vergeten, en dat is denk ik ook gelukt ! Met een piñata in de lucht mocht Jaak hem stuk slaan zodat er allemaal snoep op de grond viel. Wie wil er nu niet zijn verjaardag vieren in Nicaragua?
156812_10200500465569680_1202855327_n
Ik kan zo nog blijven doorgaan  over de vulkaankraters en het drinken uit een kokosnoot, het verven en werken in de scholen maar dat gaat net iets te lang duren. Maar wat ik al zeker weet is dat ik ooit nog eens terugga naar het o zo mooie land Nicaragua want ik ben er verliefd op geworden !!

 Stephanie Timmermans

Leave a Reply

